The Looming Tower följer det stegrande hotet från Usama bin Ladin och al-Qaida under det sena 90-talet och hur rivaliteten mellan FBI och CIA under denna tid omedvetet kan ha möjliggjort tragedin som är 11:e september. Den nya dramaserien är baserad på Pulitzerpris-vinnande boken av Lawrence Wright.