The Rig
När Kinloch Bravos besättning befinner sig strandsatta på sin produktionsplattform, först när deras helikopter avleds och sedan av en mystisk dimma som påverkar hela oljefältet, omintetgörs platschefen Magnus försök att hitta en praktisk lösning på en fruktansvärd olycka och en växande känsla av obehag ombord.
Med Baz försvunnen och förmodad farlig delar sig besättningen i grupper för att söka igenom produktionsmodulen och hitta honom och Rose tar det smärtsamma beslutet att isolera Fulmer. Men när Rose gör ett förbryllande genombrott, blir jakten mer skrämmande och mystisk när besättningen drabbas av strömavbrott och paranoia, och de upptäcker saker som driver dem långt utanför deras bekvämlighetszon.
Baz och Garrow börjar alltmer att förstå sitt uppdrag när de utforskar pumpens kontrollrum och inser att de behöver Fulmers hjälp – vilket leder till smärtsamma konsekvenser för Fulmer när han kämpar för att hålla greppet om sitt förstånd. När besättningens oro stiger när en strimma av potentiellt hopp försvinner, märker Magnus att han tappar kontrollen när spänningarna i gruppen når feberhöjd.
De nyanlända ombord från Kinloch Charlie gör omedelbart sin närvaro märkbar, när Pictor-chefen Coake värvar en grupp för att underminera en försvagad Magnus och tvinga sig till pumpkontrollen. Men när Coakes motiv utreds och besättningen inser att han inte berättar hela sanningen, hamnar de i en brådskande kapplöpning efter svar med liv på spel.
Resultaten avgörs och mysterier avslöjas när Coake tvingas förklara Pictors plan och den verkliga anledningen till hans uppdrag ombord, Rose och Fulmer räknar ut den fasansfulla omfattningen av vad de kodade meddelandena de har upptäckt egentligen betyder, och Magnus måste lägga sina personliga demoner till vila och leda ekipaget i en sista satsning för deras överlevnad.