The Thaw
I jakt på nya ledtrådar besöker Zawieja och Trepa mentalsjukhuset där offret arbetade. De misstänker att en av patienterna kan ha bidragit till hennes död. Samtidigt får åklagare Strzelecki ett misstänkt paket.
Anka Janas förs till sjukhus. Polisen börjar leta efter Wróbel – en av offrets patienter. Zawieja besöker fängelset i Goleniów där Wróbel avtjänade sitt straff.
Den mördade Magda Kosinska begravs. Förhöret av en intern på Goleniów genererar nya ledtrådar och väcker nya misstankar. Zawieja blir alltmer desperat och håller på att sugas upp helt i fallet.
Åklagare Strzelecki tar över fallet. Zawieja ger inte upp, utan trotsar sin chefs order och fortsätter utreda fallet. Den mördade kvinnans barn är fortfarande försvunnet, och de nya ledtrådarna leder ingen vart.