Professor T.
Jasper Tempest er en genial kriminologi-professor ved Cambridge University. Han har dessuten en tvangslidelse, en påtrengende mor, men benyttes hyppig av politiet som rådgiver i vanskelige saker. Serien er den britiske versjonen av den opprinnelige belgiske serien ved samme navn.
Professor T. står overfor et umulig valg i retten – å redde seg selv eller sin tidligere elskerinne, Christina. I mellomtiden blir en fengselsbetjent funnet død, og det er ingen mangel på mistenkte.