13-åriga Henry Hart har fått extrajobb som superhjälten Captain Mans medhjälpare. Under täckmanteln Kid Danger försöker Henry bekämpa brott i Swellview, utan att avslöja sin identitet.
Henry börjar vänja sig vid att vara Kid Danger, men att bekämpa brott och samtidigt hinna med både skola, familj och vänner visar sig vara svårare än han trodde.
När Charlotte börjar misstänka att Henry döljer något, får han allt svårare att hålla rollen som Kid Danger hemlig.
När Kapten Man plötsligt förlorar sina krafter och blir dödlig, vågar han inte längre bekämpa brott. Nu måste Kid Danger ensam skydda Swellview och se till att Kapten Man får tillbaka sina krafter.
När en mystisk ny elev dyker upp på skolan, misstänker Charlotte och Henry att allt inte står rätt till. För att få reda på mer om den underliga nykomlingen klär Kapten Man ut sig till vikarie.