Illusions
Reality?
Del 1 av denna serie av 5 korta videor introducerar en visuell forskares värld. Förutom att förvirra ditt sinne så förklarar professor Shapiro hur och varför du ser vad du ser – och vilka delar av vad du som faktiskt är ”på riktigt”, till skillnad från hur din hjära fyller i luckorna.
Brightness and Contrast
I del 2 av serien med fem avsnitt visar professor Shapiro oss visuella illusioner som visar hur våra hjärn bearbetar retinala intryck från ljus och mörker. Titta på saker som ”rör” sig medan de står stilla. Det kommer att vara svårt att tro på dina egna ögon efter att du sett det här programmet!
I del 3 av serien med fem avsnitt visar professor Shapiro oss att hjärnan utmanas att bearbeta stimuli från våra ögon och ibland ”gissar” vad du ser. Följ med honom när han visar oss visuella uppfattningsutmaningar som ”kurvbollillusionen”. Har han förbluffat dig ännu?
Konstnärer som M.C. Escher lekte med vår visuela perception i sin konst. I det här 4:e avsnittet av serien går professor Shapiro tillbaka till de klassiska illusionerna som visar oss att det vi ser inte som vi ser det direkt framför oss.
I det sista korta programmet i serien erbjuder professor Shapiro oss fler utmanande frågor om hur vi ser genom att visa oss hur ljus som träffar retinan tolkas av hjärnan. Kan du se något innan du vet vad du tittar på? Kolla på dessa illusioner och ta reda på det!
Professor Shapiro visar oss hur vissa bilder kan ge upphov till två eller till och med tre lika giltiga tolkningar. Istället för att välja en tolkning tenderar våra hjärnor att växla mellan dem - vilket leder till förvirrande och häpnadsväckande visuella upplevelser.