Krypton
I seriens första avsnitt får Seg veta att hans hemplanet, Krypton, hotas av den planetätande rymdvarelsen som kallas Brainiac, så att hans framtida barnbarn – tidernas största hjälte – aldrig kommer att födas.
House of El
Efter att ha drabbats av en tragedi börjar Seg vänja sig vid sitt uppdrag och sin nya rang inom gilleklassen, samt ett nytt hot. Han lovar att lägga all sin energi på att rädda Krypton från Brainiac - som huset Els siste arvinge.
För att sätta stopp för de ranglösas motstånd inleder Raos röst en festival på Kandor och hittar en syndabock för den misslyckade insatsen mot de ranglösa. Samtidigt blir Seg kontaktad av en mystisk ledare för Black Zero.
Seg kämpar för sin överlevnad mitt ibland Black Zero, och får en inblick i Kryptons förflutna, men han får också veta att hans liv är i fara. Samtidigt kämpar Jayna-Zod med sin splittrade lojalitet när hon överväger ett erbjudande från huset Vex.
Seg ställs inför ett omöjligt beslut som kommer att forma arvet från El i framtiden, liksom hela universum: Ska han hindra Brainiac från att ta över Kandor eller låta Krypton gå under - så att Stålmannen kan få leva?