NUMB3RS är ett drama om Don Eppes, en FBI-agent som rekryterar sin bror Charlie, ett mattegeni, för att hjälpa FBI lösa en mångfald utmanande brott i Los Angeles.
I premiäravsnittet har Don bråttom at fånga en serievåldtäktsman som har börjat mörda sina offer. Charlie rekryteras av Don för att hjälpa till att spåra mördaren.
När Don och teamet försöker fånga ett par seriebankrånare i Los Angeles utvecklar Charlie en ekvation med hjälp av sannolikhetslära och statistisk analys för att förutse platsen för nästa rån.
När en femåring kidnappas från sitt födelsedagskalas leder Don och Terry utredningen, men måste förlita sig på Charlies hjälp då flickans pappa, Ethan, också är matematiker.
Medan de utreder en dödlig godstågsolycka upptäcker Don och Charlie en chockerande missdådare vars uppdrag är att minska allmänhetens förtroende för järnvägssystemet.