Tony Soprano (James Gandolfini) är en medelålders affärsman. Han har en kärleksfull familj och en psykiater (Lorraine Bracco), som han berättar alla sina hemligheter för. Förutom den hemlighet som hon redan känner till; Tony är en maffiaboss.