Night Of The Comet
Elena åker hem till familjen Salvatore för att prata med Stefan. Men där träffar hon istället Damon, som avslöjar överraskande saker om Stefans förflutna. Vicki börjar minnas attacken.
Elena bjuder hem Stefan och Bonnie på middag i hopp om att de ska bli vänner. Men kvällen avbryts av att de oväntade och ovälkomna gästerna Damon och Caroline dyker upp.
Stefan följer Elena till festen hos stadens grundare. På festen berättar Damon för Elena familjen Salvatores historia. Det väcker många frågor hos Elena, men Stefan vägrar att svara på dem.
Stefan avslöjar familjen Salvatores historia för Elena genom återblickar. Bland annat berättar han om hur hans rivalitet med Damon startade. Samtidigt börjar Damon ta kontroll över Vickis framtid.