Lincoln Burrows zit momenteel in de dodencel en zal binnen enkele maanden geëxecuteerd worden voor een moord die hij, zoals zijn jongere broer Michael stellig gelooft, niet gepleegd heeft. Omdat er geen andere opties zijn en de tijd begint te dringen, gaat Michael tot ingrijpende stappen over. Hij laat zich opsluiten in de gevangenis waar zijn broer zit. Eenmaal binnen begint Michael, een bouwkundige met de blauwdrukken van de gevangenis in zijn bezit, een uitgebreid plan uit te voeren om met Lincoln uit te breken en zijn onschuld te bewijzen.
Terwijl de raciale spanningen in de gevangenis toenemen en Veronica zich verdiept in Lincolns zaak, probeert Michael een medicijn te krijgen waarmee hij positief kan testen op diabetes. Ook probeert hij een grote bout te bemachtigen die hij kan gebruiken in zijn ontsnappingsplan.
De tijd dringt en Michael moet de hulp van zijn celgenoot Sucre inroepen om zijn nauwgezette ontsnappingsplan uit te voeren. Maar Sucre wil niet meewerken en vraagt om overplaatsing naar een andere cel. Michaels nieuwe celgenoot Haywire is nog erger dan hij klinkt. Ondertussen ontmoet Veronica een vrouw die mogelijk kan helpen Lincolns executie te voorkomen.
Als Haywire Michaels plannen doorziet, loopt zijn tijdschema voor een ontsnapping verdere vertraging op. Ondertussen herziet Sucre zijn standpunt en Lincolns nachtmerries over zijn executie worden heftiger. Buiten de muren werkt Veronica samen met een advocaat die wellicht door meer dan alleen gerechtigheid gedreven wordt.
Kellerman en Hale brengen een bezoek aan directeur Pope, wiens verleden misschien niet zo smetteloos is als het lijkt. Ondertussen ontdekt Michael dat hij mogelijk veel eerder uit de Fox River State Penitentiary komt dan hij had verwacht - zonder Lincoln. Buiten de muren geeft Veronica en Nicks onderzoek naar Lincolns onschuld reden tot twijfel.
Michael zet een tandje bij om door zijn celmuur heen te breken en krachten van buiten proberen Lincolns executiedag naar voren te halen. Ondertussen staan er bij een grootschalig gevangenisoproer levens op het spel en krijgt T-Bag de kans om een verrassend geheim te onthullen. Buiten de muren volgen Veronica en Nick een aanwijzing die hen naar Washington DC leidt.