The Americans is een historische dramaserie over het turbulente huwerlijk van twee KGB-spionnen die voor Amerikanen willen doorgaan in een buitenwijk van Washington DC, kort nadat Ronald Reagan president is geworden.
Philip en Elizabeth moeten afluisterapparatuur in de werkkamer van minister van Defensie Caspar Weinberger plaatsen, maar treffen daar een schoonmaakster die werigert mee te werken. Stan richt zich op een lid van de Rezidentura om achter de identiteit van Directoraat S-agenten te komen.
Phjlip en Elizabeth ontdekken tot hun verrassing dat hun vermoorde collega Robert een vrouw had. Ze proberen haar uit te horen om te kijken aan wiens kant ze staan. Stans onderzoek naar Roberts dood legt ze het vuur aan de schenen.
Als er een aanslag wordt gepleegd op president Reagan, doen Philip en Elizabeth hun uiterste best de nasleep binnen de KGB in de hand te houden. Stan zet zijn bron in de Rezidentura onder druk om erachter te komen of de KGB achter de aanslag zat.
Een belangrijke agent bezwijkt onder de mentale druk en dreigt een waardevol netwerk KGB-informanten te ontmaskeren. Philip en Elizabeth moeten een nieuw communicatiesysteem van de FBI inflitreren en worstelen met de negatieve kanten van het spionnenbestaan.
Er is een mol binnen de KGB, wat leidt tot achterdocht onder de leden en zorgt voor wantrouwen binnen het huwelijk van het echtpaar Jennings. Stans plan om zijn mol te beschermen zorgt er juist voor dat ze ontmaskerd kan worden.