A Tribe Is Born
Efter fyra dagars uppvaktning beslutar sig Roxy för att gifta sig med menig Trevor LeBlanc och flytta med sina två barn till hans armébas. I sitt nya liv som arméhustru tar hon ett jobb som bartender på en sylta känd för att vara en Jody-bar (dit civila män går för att stöta på militärtjänstgörande mäns fruar). På armébasen träffar Roxy Claudia Joy Holden, som tror att hennes make Överste Michael Holdens befordran inte blev av på grund av baspolitik. En annan arméhustru, Pamela Moran, är höggravid med tvillingar – hon fungerar i hemlighet som surrogatmamma för att bli av med sin familjs skulder. Samtidigt försöker psykiatern Roland Burton att återförenas med sin fru, Överstelöjtnant Joan Burton, som just återvänt från Afghanistan. Sedan har vi Denise Sherwood, som tvingas hantera sin son Jeremys problem med ilskehantering när hennes strikta make, Major Frank Sherwood, snart ska utstationeras. Den osannolika gruppen kommer varandra närmare när Pamela oväntat får värkar på Claudia Joys teparty. Då hon inte vill att alla ska känna till hennes familjs allvarliga ekonomiska situation får Pamela förlita sig på dessa nya vänner för att förhindra att hennes surrogatmoderskap avslöjas.
När hon kommer till sjukhuset får Pamela veta att paret som betalat henne för att vara surrogatmamma inte är hemma, och inte kan hämta tvillingarna direkt. Claudia Joy erbjuder sig att hysa de nyfödda för att skydda Pamelas hemlighet. Samtidigt får Trevors kommande utstationering till Irak honom att göra ett överraskande erbjudande om att adoptera Roxys barn. På en annan front är Denises våldsamma son, Jeremy, fortfarande utom kontroll och hon behöver hjälp med att skydda sig själv. Roxy kommer till undsättning. Roland försöker återuppta romantiken med Joan och planerar en intim middag, men den förstörs av hennes drickande och hårda anklagelser. Pamela lutar sig mot sin man för tröst när hon säger adjö till barnen hon burit.
Claudia Joys dotter Amanda arresteras under en krigsprotest. Denise har en uppgörelse med Jeremy och ljuger om hans West Point-planer för sin man. Joan hälsar på en av sina underordnade som lider av posttraumatiskt stressyndrom, och Roland hör talas om en soldat med återkommande mardrömmar om sin befälhavare, som råkar vara Joan. Pamela och Chase försöker återfå kontakten, men surrogatmoderskapet fortsätter att orsaka utmaningar. Under tiden orsakar Roxys ex kaos för Trevors planer på att adoptera T.J., men ett lyckligt slut är i sikte. Vid ett möte hemma hos Claudia Joy får gruppen veta att Denises mans helikopter kraschat i Irak. Ingen vet om han överlevt.