Guds hand
Den hårdkokte och egenmäktige kungen av San Vicente, Pernell Harris, har slutligen nått botten när han står åtalad för polismord. Pernells uppenbarelser och döde son leder honom långsamt genom en konspiration större än han någonsin kunnat ana, samtidigt som relationen med hustrun och allt han håller kärt är hotad, och han tvingas kämpa för såväl sin mentala hälsa som sin frihet.
Pernell följer sina uppenbarelser i jakten på mannen som våldtog Jocelyn, övertygad om att det ska få sonen att vakna upp. Efter en tvivelaktig dom mot KD får borgmästare Bobo svara inför Brooks Innovations sändebud, som hyser tvivel inför företagets satsning i staden. PJ:s vän Josh och fru Jocelyn anlitar stjärnadvokaten Nick Tramble för att försvara beslutet att stänga av PJ:s respirator.
KD står under polisbevakning och Brooksaffären hänger på en skör tråd, samtidigt som Pernell behöver klara av en psykiatrisk undersökning, be om ursäkt offentligt, och skita ner händerna mer än någonsin tidigare. Jocelyns sorg börjar ta sig farliga uttryck, medan Crystal pressar advokaten att släppa svärdotterns mål. På kapellet Guds hand förbereder Alicia och Paul en måltid för hemlösa.
Pernell lider samvetskval när en uppenbarelse får honom att förråda en närstående för att ta reda på vem som gav sig på Jocelyn. Crystal blir frustrerad när Pernell vägrar ta sin medicin och ber sin cannabislangare April att agera spion på Guds hand. Tessies bror tar kontakt efter en tids tystnad och får henne att avkräva Bobo svar om familjens vräkning – och om den har med Brooksaffären att göra.
KD hamnar i fängelse för att ta reda på vem som beordrade våldtäkten av Jocelyn. Pernell och Bobo åker på herrklubbshelg för att övertyga elnämndens ordförande att vara dem behjälpliga med Brooks planer. Pernell försöker förlika sin nyfunna tro med sin kärlek till en eskort, och tvingas tävla om Tessies gunst. Pauls och Alicias provgudstjänst för en mäktig tv-predikant hotas av Pauls gamla vänner.
KD kommer med nya ledtrådar och Pernells eskort Tessie följer spåret under täckmantel. Pernell tar hjälp av kyrkan med en bönevaka för PJ, vilket förstör Jocelyns planer. April blir vän med Alicia och får veta en hemlighet som kan bli sprängstoff. Pernell inser att Crystal kan ha gått över gränsen i sina försök att hjälpa honom. Bobo riskerar att förlora sin värdighet – och sin sons respekt.