Den briljanta och charmerande dr Max Goodwin är ny sjukhusdirektör på USA:s äldsta allmänna sjukhus. Han är fast besluten att få bukt med byråkratin för att kunna ge enastående vård.
En journalist besöker New Amsterdam för att följa med Max och lära sig om sjukhuset. Bloom och Reynolds är oeniga efter att Bloom brutit mot reglerna.