På sin första dag som praktikant står en idealistisk Dr. Devon Pravesh inför sjukvårdens hårda verklighet, när dr. Conrad Hawkins, tredjeårselev, tar honom under sina vingar och lär ut sina okonventionella metoder för att behandla patienter.
En gammal armékompis och kirurgkollega besöker Conrad på sjukhuset. Samtidigt sätts teamet på prov när de måste rädda livet på en oförsäkrad och papperslös patient.
Efter en förväxling på akutmottagningen ger Conrad dödsbesked till fel familj, han bestämmer sig för att ordna upp det. Under tiden har Nic kämpat för att hitta patientens journaler, som har varit under Lane's vård, Devon knyter band till en äldre patient och Mina är bänkad.