Kriminalassistent Kelly har fullt upp. På jobbet har hans partner problem med alkoholen, och de ständiga trakasserierna från ganstern Alfonse Giardella får dem snart ut på hal is med maffian. På hemmafronten vill hans fru skiljas.
Kommissarie Fancy och kriminalassistent Kelly varnas att sluta pressa maffian, samtidigt som Andy Sipowicz ligger på sjukhus med flera skottskador. I Kellys ex-frus lägenhetshus börjar en arg ung man bära pistol för att skydda sig.
Efter att ha fått reda på vilket hotell Giardella hålls kidnappad på, får Sipowicz sin hämnd. Han får hjälp av en bulldogg och en tacksam hotellkock. Samtidigt får polisassistent Janice Licalsi besök av sin ångerfyllda pappa.
Kelly slutar på sitt extrajobb när han får reda på att hans rika chef slår sin fru. Senare talar Kelly på hyresgästsmötet om farorna att ha en pistol som skydd. Tyvärr förändrar detta inte mycket för hyresgästen i 4B.
Martinez upptäcker att föreståndaren för hans brors lägenhetsbyggnad är en polis som slår och rånar de hyresgäster som är försenade med hyran. Medans Kelly hjälper Martinez att hitta bevis börjar en annan kollega plåga kontoret med avancerade spratt.
Kelly tvingas anhålla en nära vän efter att ett slagsmål på en basketplan gör att en annan vän avlider. Samtidigt blir Sipowicz misstänksam när han utreder en skjutning där frun dödas och maken överlever.