Okänd Fiende
Fernando Barrientos, chef för Nationella Säkerhetsdirektoraten, Mexikos hemliga polis, försöker att nå den högsta positionen i landet. På sin väg måste han manipulera, förråda och mörda; han är väl förberedd på det. Men det är en väg full av hinder. Ingen, inte ens hans familj, kommer att vara immun mot det kaos som lämnas i hans strävan efter makt.
BEFÄLHAVARE
DNS, ledd av befälhavare Barrientos, är i fara. Mexico Citys regent, Corona del Rosal, vill bli av med en av sina främsta motståndare i tronföljden: inrikesministern Echeverría. För att överleva och få hämnd bestämmer sig Barrientos för att rädda DNS och ställa sig på Echeverría.
STUDENTER
Trots deras bristande organisation blir studenternas röster högre. Barrientos behöver dem för att bli en starkare, mer sammanhållen kraft för att sätta press på presidenten, vars främsta angelägenhet är att vara värd för nästa olympiska spel i fred.
Studenterna etablerar Nationella strejkkommittén (CNH). Med hjälp av en hemlig agent organiserar de en av de största protesterna som någonsin setts i landet. President Diaz Ordaz' regering är i rampljuset. Samtidigt vill CIA hjälpa Corona del Rosal, en kandidat i presidentvalet, att genomföra en kupp och återställa lag och ordning.
Studentrörelsen får stöd. Barrientos behöver dem för att bli mäktiga fiender till president Diaz Ordaz, så han förser dem med vapen. Efter en blodig incident bland studenter upptäcker Alicia vem regeringens infiltratör är.
Under "Tystnadens marsch", en marsch som anordnas av Nationella strejkkommittén, övertalar Corona del Rosal presidenten att använda hemliga agenter för att sätta stopp för organisationen. Barrientos vill omintetgöra sina planer, men när han ser hur väl förberedda studenterna är, bestämmer han sig för att sluta och omvärdera var och när han ska använda sina metoder.