Emmas liv ställs på ända när hon får besök av Henry, barnet som hon adopterade bort för 10 år sen. Emma tar med Henry tillbaka till hans fostermamma i den underliga staden Storybrooke.
Regina försöker få Emma att lämna Storybrooke och Henry. Information om den onda drottningens förbannelse avslöjas.
Emma försöker hjälpa en gravid kvinna att undkomma mr Gold. Askungen sluter ett avtal med Rumplestiltskin.
Sheriff Graham utser Emma till vice-sheriff. Ett slukhål dyker upp i utkanten av stan. I sagovärlden vill Benjamin lämna familjeföretaget.
David måste välja mellan Kathryn och Mary Margaret, som han är mycket förälskad i. Sheriff Graham avslöjas med en lögn. Drömprinsens öde förändras.