En serie som kretsar kring Lincoln Burrows som dömts till döden för ett mord han inte har begått. Hans bror Michael Scofield planerar i detalj hur han ska rädda sin bror och rånar en bank i avsikt att hamna i samma fängelse som honom. Räddningen visar sig dock, när han tvingas beblandas med några av fängelsets farligaste män, bli svårare och mer komplicerad än han tidigare trott.
Lincoln Burrows är dömd till döden för ett mord som hans yngre bror, Michael, är övertygad om att han inte begått. Med bara några månader kvar till avrättning ser Michael inga andra alternativ än att ta till drastiska åtgärder för att få sig själv inspärrad tillsammans med sin bror. Michael som är byggnadsingenjör har tillgång till ritningar för fängelset och när han anländer påbörjar han sin välgenomtänkta flyktplan tillsammans med Lincoln för att sedan bevisa hans oskuld.
Samtidigt som spänningarna växer i fängelset, gräver Veronica i Lincolns rättsfall. Michael försöker få tag i ett läkemedel som kommer att hjälpa honom testa positivt för diabetes, som är en betydande del i hans flyktplan.
Tiden går och Michael måste ta hjälp av sin cellkamrat, Sucre, för att genomföra sin flyktplan. Men Sucre vill inte ha någonting med rymningen att göra och ber om en cellförflyttning. Michaels nya cellkamrat Haywire är ännu värre än namnet antyder. Samtidigt möter Veronica en kvinna som kanske kan hjälpa dem att stoppa Lincolns avrättning.
När Haywire avslöjar Michaels planer, fördröjer det hans tidsschema ytterligare. Samtidigt ändrar sig Sucre. Lincolns mardrömmar om hans avrättning intensifieras. Utanför murarna, börjar Veronica samarbeta med en försvarsadvokat som drivs av mer än rättvisa.
Kellerman och Hale besöker Pope, vars förflutna inte är så änglalik som det verkar. Samtidigt får Michael veta att han släpps från Fox River mycket tidigare än väntat, utan Lincoln. Utanför murarna får Veronica och Nicks utredning henne att tvivla på Lincolns oskuld.
Michael planerar att bryta sig igenom till den andra sidan av hans cellvägg. Samtidigt verkar Lincolns avrättning flyttas fram. Under tiden pågår ett upplopp i fängelset vilket ger T-Bag en möjlighet att avslöja en häpnadsväckande hemlighet. Utanför murarna spårar Veronica och Nick en ledtråd till Washington, DC.