Jack har just upptäckt att hans tonårsdotter Kimberly har smitit hemifrån då han brådskande blir inkallad till jobbet på CTU CTU. Senatorn och presidentkandidaten David Palmer står under hot att bli mördad. Jack blir ombedd att hålla en stor del av utredningen hemlig från personalen då det finns en misstanke om att någon på CTU är inblandad. Samtidigt ökar hans oro för Kimberlys säkerhet när hans fru beger sig ut med en annan dotters pappa för att hitta deras döttrar.
När ett flygplan exploderar över Mojaveöknen inleder Jack en utredning. Samtidigt letar han efter senator David Palmers potentiella mördare och sin egen försvunna dotter. Palmer upptäcker att det finns ett nytt hot mot hans kampanj.
Kimberly och Janet hamnar i fara och måste hitta ett sätt att fly. I sin jakt på Kimberly får Teri hjälp av Janets pappa Alan York. Palmer deltar i ett hemligt möte om de oroväckande nyheterna som är på väg att avslöjas. Jack hittar ett nyckelkort som kan leda honom direkt till terroristorganisationen.
Jacks misstankar om att någon på CTU kan vara inblandad i det planerade mordförsöket på David Palmer leder till spänningar mellan honom och en av hans närmaste anhängare. Kimberly och Janet försöker fly men råkar illa ut. Palmer ignorerar råden från sin säkerhetsgrupp..
Jack kringgår Mason och lyckas olovligen befria Penticoff från fängelset. Nu kan han få upp spåret efter Palmers torped och Kimberly. När Gaines ber Penticoff att göra sig av med en kropp fruktar Jack det värsta, men när de hittar kroppen inser de att det inte är Kimberly utan en okänd man. Samtidigt ber Jack Teri att ta reda på vad Janet York vet.