The Knick
Method and Madness
Seriepremiär. Dr John Thackery tar över positionen som chefskirurg på The Knick, men tvingas av sjukhusets sponsorer att anställa en svart chefsassistent, Algernon Edwards.
Thackery överväger att utföra en operation på en gammal flamma och beordrar Everett och Bertie att experimentera på grisar. Efter en dålig dag på jobbet tar Algernon ut sin frustration på en bar i närheten.
Algernon tvingar Thackery att handla i samband med en operation, och det förargar Gallinger. Abigail återhämtar sig och ångrar de val hon har gjort som gäller Thackery. Cleary och syster Harriet sluter ett avtal och sedan ett till.
Barrow vill betala av på en skuld genom att behandla en av Colliers skadade män på The Knock och försöker övertyga kapten Robertson att köpa en ny uppfinning av Edison. Algernon försöker förbättra bråckkirurgin.
Efter att ha testat ett nytt ingrepp lovar Thackery och Bertie att upphäva en rad misslyckanden i operationssalen. Edwards klinik och karriär hamnar i farozonen efter ett överraskande möte.