Up Next: Giveon
Redan när Giveon först bestämde sig för att satsa på musiken kunde han använda sin röst för att få vem som helst att stanna till, men han hade ingen aning om hur han skulle utnyttja det. “En massa dåliga låtar bara sprutade ur mig”, säger han om den gången han bodde i sin väns mammas garage. Målet var att försöka klura ut vem han ville vara som artist, och hur han skulle använda sin silkeslena barytonröst till att skapa något magiskt. “Det var då jag lärde mig att det går att förvandla smärta till något vackert”, berättar han för Apple Music. “Jag vill att låtarna ska låta som ett naturligt samtal, en konversation fast med musik i bakgrunden.” I sin Up Next-film ledar han oss genom sin resa från Long Beach, Kalifornien, till berömmelsen. Det hela börjar där så många andra berättelser startar: med mamma. Hon var Giveons första fan och uppmuntrade honom att använda sin talang, till exempel genom att låta honom sjunga “Happy Birthday” på födelsedagskalas. Efter några års knegande som maskot i räkkostym på en restaurang skrev han till slut den läckra balladen “VANISH”. Det blev bekräftelsen han väntat på, och låten gav honom en skjuts på vägen till att bli en av de mest enastående rösterna inom R&B. “Nu vet jag att de som gillar min musik och min röst faktiskt gör det på riktigt”, säger han. “Det kan ta en stund att falla för den, och det var då jag insåg att jag hade riktigt genuina fans.” I en intervju med Nadeska från Apple Music pratar Gideon om sina inspirationskällor, hur långt han har kommit och hur långt han vill nå. Se filmen och intervjun, och lyssna på hans senaste EP, "When It’s All Said and Done", tillsammans med ett urval från fler artister i vår Up Next-serie.
Giveon går igenom oss sin resa från när han sjöng “Happy Birthday” på födelsedagskalas, till att vara maskot för en restaurang, för att plötsligt streamas miljoner gånger – något som bara var önsketänkande så sent som början av 2020. Med målet att förtrolla oss med sin silkeslena baryton håller han på att etablera sig som en av de mest rörande rösterna inom R&B.
Nadeska and Giveon
I intervjun med Nadeska pratar Giveon om sina inspirationskällor, om hur långt han har kommit och hur långt han siktar på att nå.