Winning Time: The Rise of the Lakers Dynasty skildrar 1980-talets Los Angeles Lakers-spelares proffs- och privatliv. De var en av idrottens mest aktade och dominanta dynastier – ett lag som definierade en era på såväl som utanför planen.
The Swan
1979. Affärsmannen Jerry Buss satsar sin förmögenhet på att köpa Los Angeles Lakers. Lagets tränare Jerry West reser ragg vid tanken på att drafta Earvin Johnson – som måste avgöra om han är redo att leva upp till sitt smeknamn ”Magic”.
Buss lämnar Lakers för att handskas med konsekvenserna av Wests chockerande besked. Han reser till Las Vegas och hamnar snart i onåd med en farlig fiende. Borta i L.A. känner sig Earvin ensam i en ny stad.
Lakers åker till Palm Springs för att påbörja träningslägret. Buss är ute på djupt vatten ekonomiskt, och lagets nya tränare försöker bevisa sin vision för ett banbrytande spelsätt.
Assisterande tränaren Westhead ger Lakers ytterligare problem när han står inför en tragedi av Shakespeare-mått. Earvin blir alltmer uppvaktad av sponsorer och tar hjälp av en nyfunnen ekonomisk rådgivare.