Zooey Deschanel speelt Jess Day, een jonge vrouw die, nadat ze ontdekt dat haar vriend met wie ze al heel lang samen is haar heeft bedrogen, in een loft gaat wonen met drie jongens - de sarcastische barman Nick, womanizer Schmidt en de heftige personal trainer Coach. In de eerste aflevering helpen de jongens haar om zich weer open te stellen voor mannen.
Kryptoniet
Nick en Schmidt overtuigen Jess ervan dat ze haar spullen bij haar ex Spencer moet ophalen. Jess ontmoet haar nieuwe huisgenoot Winston, die net zijn basketbalcarrière in Letland gedag heeft gezegd. Winston wil dat Schmidt hem zijn oude kamer teruggeeft.
De jongens worden uitgenodigd voor de bruiloft van een gezamenlijke vriend. Nick is bang dat hij zijn ex Caroline tegenkomt (een gastrol van Mary Elizabeth Ellis) en vraagt Jess of ze met hem mee wil. Ondertussen neemt Winston zijn rol als ceremoniemeester heel serieus en neemt het op de dansvloer op tegen een jonge gast. Schmidt ontmoet niet alleen een bloedmooie vrouw (een gastrol van Katie Cassidy), maar hij komt ook zijn 'vrijand' Gretchen (een gastrol van Natasha Lyonne) tegen, met wie hij tijdens de receptie een avontuurtje beleeft.
Jess ziet Nick per ongeluk naakt, waardoor zijn zelfvertrouwen naar een dieptepunt zakt. En dat is net nadat hij mee uit is gevraagd door een aantrekkelijke collega, gespeeld door Lake Bell. Ondertussen is Winston obsessief bezig met het online bestuderen van popcultuur-verwijzingen.
Jess is ervan overtuigd dat Nick haar als meer dan alleen een huisgenoot ziet en Schmidt probeert Cece voor zich te winnen.
Jess nodigt Paul (een gastrol van Justin Long) - de muziekleraar van school waar ze al heel lang een oogje op heeft - uit voor het grote Thanksgivingdiner van de vrienden bij haar thuis, maar dat loopt natuurlijk helemaal verkeerd.