En dramatisk serie om en kvinnlig rättsantropolog som ingriper för att lösa brott när andra metoder har misslyckats. Baserad på Kathy Reichs böcker som är inspirerade av hennes liv.
Mannen i Suven
En bilbomb exploderar framför ett fullsatt kafé. Föraren och några av kaféets stamgäster dör och andra skadas. Eftersom bilen var registrerad till en framstående man från Mellanöstern med koppling till regeringen, kallar agent Booth in dr Brennan för att hjälpa till att identifiera föraren.
När den venezuelanska ambassadörens sons lik hittas på en exklusiv privatskola, kallas dr Temperance Brennan och agent Seeley Booth in för att undersöka. Dödsorsaken tycks vara självmord, men både Brennan och Booth misstänker att det kan finnas en annan dödsorsak.
När en människoarm hittas inuti magen på en svartbjörn, reser Brennan och Booth till Washington för att utreda. De söker efter ledtrådar i en liten stad och upptäckter att det rör sig om rituell kannibalism. Efter en symbol pekar på den misstänktes yrke, inser Brennan och Booth att det ibland ligger mer bakom en obduktion än det verkar.
Brennan fastställer att Charlie utsattes för sexuella övergrepp innan han mördades. Booth drar slutsatsen att de är på jakt efter en seriepedofil. När den huvudmisstänkte utesluts, besöker Booth och Brennan Charlies mamma, för att informera henne om att Charlies mördare fortfarande är på fri fot.
Brennan och Angela dras in i ett bråk på en dansklubb. Brennan sparkar in en person i en vägg, vilket får väggen att gå sönder och blotta ett mumifierat lik och en metamfetamin-gömma.