Mike anordnar en blind date mellan Mandy och Kyle, en av hans anställda som Mike tycker hade passat Mandy perfekt. Men Mikes planer går snett när Kyle råkar träffa Kristin. På jobbet berättar Mikes sedan länge chef och vän Ed att han är portad från de internationella fotograferingarna till deras katalog. Istället får Mike ansvara för företagets hemsida. I sin nya roll upptäcker Mike att internet faktiskt är en plats där han kan få utlopp för sina känslor och en chans att vända sig till de som håller med honom om att manligheten är under angrepp. Där kan han berätta vad han tycker om att känna sig som den sista mannen i kvinnornas värld.
När Vanessa tvingar en motvillig Mike att delta i mor- och farföräldradagen på deras barnbarn Boyds förskola lyckas Mike förolämpa en förskolelärare, vilket leder till att Boyd blir utslängd. Boyds mamma Kristin menar att Mike nu får ta hand om honom, och därför tar han med sig tvååringen till jobbet. När en mormor med ett åldrat utseende på mor- och farföräldradagen tror att hon och Vanessa är i samma ålder gör Vanessa allt för att se mer ungdomlig ut, och hoppas att ingen ser henne när hon handlar kläder från en butik som hennes 17-åriga dotter Mandy handlar i.
Mike måste bestämma sig för hur han ska rösta när herrarnas softbollag funderar på att tillåta kvinnliga spelare också. Kristin hjälper en motvillig Mandy att fylla i ansökningsformulär till college och fattar några beslut om sin egen framtid. Mike hoppas på att Mandy vill följa med honom till sin gamla skola, men Vanessa vill istället att hon ska följa med till hennes rivaliserande skola.
När Mandy vill delta i en tv-sänd modelltävling tänker Mike säga ja, vilket han alltid gör till sina döttrar, med vetskapen om att Vanessa kommer att säga nej. Men Vanessa vill att Mike för en gångs skull ska vara den motsträviga, vilket han har svårt för.