Mozart in the Jungle
Femte spelaren
Inspirerad av Haileys passion insisterar Rodrigo på att hon ska spela i orkestern trots Glorias (Bernadette Peters) invändningar. Tidigare maestro Thomas (Malcolm McDowell) försöker komma över sin motvilja mot Rodrigo, bara för att möta fler förödmjukelser. Hailey besöker Alex sent, kvällen innan sin stora dag – och stunden hon har väntat på.
Alex hjälper Hailey till ett lätt sätt att tjäna pengar och i symfonihallen kollapsar en äldre musiker när Rodrigo pressar honom för hårt. När Hailey blir förödmjukad av Rodrigos assistent släpper hon alla hämningar och blir överraskad när Rodrigo kommer med ett erbjudande.
Gloria är värd på en insamlingsgala för att presentera Rodrigo. Hailey skickas för att hämta honom och Thomas kliver in för att uppträda. När Rodrigo anländer och gör publiken hänförd kan inte Thomas behärska sig längre. Men den nya maestron är inte glad – han förföljs av ett meddelande om att någon viktig ska komma.
Rodrigo söker vägledning för att bli av med sin “hemska passion”. När Thomas tar ledigt börjar Cynthia umgås med Betty. Mitt under Alex uppvisning – en intim dans med hans rumskompis – får Hailey ett meddelande från Rodrigo som ber henne att hindra honom från att träffa Ana Maria. När hon senare åker till Alex lägenhet, gillar hon inte vad hon hittar.
När pressen stiger före den nya säsongens premiär, får Rodrigo ett utbrott. Hans uppförande gör att symfoniorkesterns affärsrådgivare, Edward, varnar Gloria – precis när hennes stjärndirigent tar orkestern med på en överraskningsutflykt. I kölvattnet av allt drama, undrar Alex varför Hailey inte svarar när han ringer.