Velma
När den utstötta tonåringen Velma Dinkley anklagas för att ha mördat en populär klasskompis har hon bara ett dygn på sig att hitta den verkliga mördaren. Det enda problemet är att Velma svurit att aldrig igen lösa ett mysterium.
Velma gör allt för att lösa mysteriet bakom hennes mammas försvinnande - till och med att slå sig ihop med sin forna bästis, numera nemesis, Daphne. Samtidigt står Norville inför en annan fiende: pundare.
När rektor Rogers anmäler alla skolans flickor till en självförsvarskurs måste Velma och Daphne reda ut sin komplicerade relation på mattan. Norville svär att kräva Fred på svar - med alla till buds stående medel.
När Crystal Cove Highs snyggaste tjejer står under angrepp ifrågasätter Velma sina feministiska värderingar, samtidigt som Fred rannsakar sin egen kvinnosyn. Efter att Norville bett om Daphnes hjälp blir han indragen i ett nytt mysterium.
När utegångsförbud införs i hela Crystal Cove tvingas Velma tillbringa natten tillsammans med bandnördar…och Fred. Senare gör Daphne en egen upptäckt.
Velma svär att få bukt med sina pappakomplex. Norville gör uppror mot sin pappas betalivsstil. Fred driver kamp mot sin familjs antifeministiska beteende. Daphne blir varse en rad chockerande sanningar om sina föräldrar - och sitt förflutna.